Carl Barks var gift med sin tredie - og sidste - kone Garé i næsten 40 år, og de dannede et perfekt team både personligt og kunstnerisk. Hun kom ind i sin mands liv ved et tilfælde, men gennem årene lagde deres utrolige maletalenter alen til kunstverdenen. Garé var et naturtalent med sine pensler, og hun fik hurtigt vækket det sovende talent i Carl. Og hun vedblev med at være sin mands største fan...
HISTORIEN
1940
|
Margaret
Wynnfred blev født i 1917 som den anden datter af
Williamsfamilien i Hilo på Hawaii. Hun fødtes uden
venstre hånd og underarm, hvilket formentlig helt fra
starten gjorde hende endnu mere målbevidst og sikker på,
at hun ville være den bedste til, hvad hun end bestemte
sig for. Og hendes altoverskyggende interesse var kunst.
Allerede som barn tegnede hun med blyanter, og heldigvis
både anerkendte og opmuntrede forældrene hendes store
talent. I 1936 udgik
Garé fra den lokale kunstskole med udmærkelse,
hvorefter hun rejste til Boston i Massachusetts for at
gå på den fornemme Vesper George School of Art. Hun
blev snart anerkendt som én af de mest talentfulde
studerende, og hun arbejdede ofte til langt ud på natten.
Det hårde arbejde skaffede hende en uhørt fornem plads
i den internationale blå bog Who's Who in the World i
1941. En dag så Garé en avisartikel om en nærboende hønseavler, der samtidig beskæftigede sig med tegneserier, og hun tog ud til ham for at høre, om han havde noget arbejde til hende. Hun anede ikke, at hun her mødte sin fremtid, for manden var Carl Barks. Men han havde intet job til hende, så der skete ikke mere. Foreløbig... Garé
tilbragte resten af krigsårene som tegner hos
flygiganten McDonnell Douglas, hvorefter hun fortsatte
sit kunstarbejde i familiens hus. Hun var blevet gift år
tidligere, men giftermålet var endt i en smertelig
skilsmisse. Men i 1952 syntes alt at lysne, idet hun
mødte Carl Barks igen. Han besøgte helt tilfældigt en
kunstudstilling, hvor Garé var ansvarlig, og de begyndte
at snakke. |
Parret blev gift i Reno, Nevada, i 1954, og
på det tidspunkt havde Garé indset, at hun i stedet for
blomsterarrangementer hellere ville male landskaber med
skove, bjerge, søer og floder fra alle årets perioder,
så op gennem 1960'erne deltog hun i en mængde
kunstudstillinger, hvor hun vandt adskillige fornemme
priser for sit fantastiske arbejde. Garé var nu så anerkendt i kunstnerkredse, at hendes arbejde begyndte at dukke op på julekort fra firmaet Leanin' Tree, og højdepunktet på dette område nåede hun i 1991, hvor hendes maleri Mountain Laurel Time blev udvalgt mellem 2.500 andre konkurrenters som det, der skulle uddeles til de amerikanske tropper i den igangværende Golfkrig i Irak. Mange af malerierne er i dag udstillede på Leanin' Tree Museum of Western Art i Boulder, Colorado. Fra starten af 1980'erne fik Garé voksende helbredsproblemer, men hun arbejdede stadig i timevis ved sit elskede staffeli næsten hver dag. Parret havde kun få venner, da de helt fra starten af deres partnerskab havde besluttet at prioritere deres arbejde. Og de holdt ved beslutningen, og arbejdede til slutningen med deres malerier, der siden har bragt usigelig glæde til hundredtusindvis af kunstelskere. Garé døde den 10. marts 1993. Hun er begravet ved siden af sin mand på Hillcrest Memorial Cemetery i Grants Pass, Oregon (se The Farewell i den internationale sektion). |
MALERIERNE
|
|
|
|
|
|
|
|
Se mere om malerierne HER. |
'
BRUDSTYKKERNE
SR De usynlige Venner Garé fungerede som en slags konsulent, da Carl lavede denne Hawaii-historie, der delvis udspiller sig på hendes fødeø. Hun supplerede med førstehåndsviden om mad, planter, blomster og det polynesiske sprog |
I et stort bur på terrassen holdt Garé en håndfuld gulnæbbede tropefugle, som hun døbte The Beagle Boys (Bjørnebanden) | Ferd'nand Den danske immigrant Henning Dahl Mikkelsen (bedre kendt under kunstnernavnet Mik) opfandt den utroligt populære tekstløse tegnestrip Ferd'nand i 1937, og Garé deltog lejlighedsvis med gags til serien |
Garé
sammenlignede især sin mand med Onkel Joakim: Åh ja,
Carl er en gnier ligesom Joakim. Han rutter aldrig med
pengene eller køber på kredit. Han betaler kontant, så
han aldrig behøver at betale renter. Hvorfor er du sådan en gnier? Gå dog ud og brug dine penge! |
Det er interessant at vide, at Garé's favorithistorie var SR Spøgelset i Grotten, fordi den har patos, som hun udtrykte det | Barks holdt stort set aldrig en rigtig ferie gennem hele sit lange liv, men han gennemtrawlede fra tid til anden nogle af staterne for at slappe af. Det skete især i forbindelse med, at han kørte Garé ud til steder, hvor hun kunne nedfælde ideer på sin skitseblok til brug for sine landskabsmalerier hjemme i studioet |
AA17/1956 I forsommeren 1955 havde parret aftalt en kort ferie, og Carl havde travlt med at færdiggøre denne historie inden afrejsen. Én af ruderne krævede tegning af adskillige stykker porcelæn. Her kom Garé ham heldigvis til undsætning |
På trods af sit samarbejde med Garé opfattede Carl altid sit arbejde med tegneserierne som værende ensomt. Men han holdt af ensomheden ved tegnebrættet. Han arbejdede aldrig tæt sammen med andre end sin kone | Bombie the Zombie Når det drejede sig om naturalistiske baggrunde i sine malerier, modtog Carl ofte både inspiration og hjælp fra sin kone. Jeg er ikke god til sumpe, sagde han om dette maleri, så Garé gav ham et par fiduser, så det kom til at se rigtigt ud |
http://www.cbarks.dk/MUSEN.htm | Dato 16-07-2003 |