Denne side er ment som en service til dig, hvis du har et spørgsmål om Barks i almindelighed eller mine sider i særdeleshed. Jeg er ikke indstillet på at behandle andre spørgsmål - f.eks. om andre tegnere eller Disney - men hvis jeg kan svare uden større research, kan du undtagelsesvis godt prøve alligevel. Send en mail til cbarks@cbarks.dk og mærk den Postkassen. Du skal være forberedt på, at mailen kan blive offentliggjort på denne side, hvis jeg finder, at emnet har bred interesse. Hvis du kun har en kommentar om siderne, har jeg jo oprettet gæstebogen til dette formål.

 

 

 

8.
aug.
2004

Jeg har både læst din hjemmeside og kikket på andres på Nettet, men jeg kan simpelthen ikke finde et definitivt svar på dette simple spørgsmål: Hvad er der sket med Carl Barks' originale serietegninger?

Én hjemmeside fortæller, at efter han havde sendt dem til forlæggeren, blev der taget aftryk, hvorefter siderne blev kasserede. Men jeg kan se fotos i Carl Barks Library, hvor han står ved siden af nogle af sine originalsider engang i 1970'erne.
Hvad er rigtigt? Har du et svar?

Mike Matei (New Jersey, USA)


Svaret på dit spørgsmål er nedslående for alle Barks-fans. I 1975 blev Barks spurgt om det samme, og her er en del af hans svar:
De originale tegninger blev destruerede hos forlæggeren. Man kunne simpelthen ikke opbevare alle de tegninger fra alle de 15-20 tegneserieblade, og ingen af forlæggerne eller tegnerne følte, at originalerne nogensinde ville blive noget værd alligevel, så alle disse tusindvis af sider blev bragt ud til fyret og brændt.
Jeg havde selv nogle få sider, som jeg solgte for nylig. De er meget sjældne, efter hvad jeg har fået at vide, og jeg har hørt hvorfor. Forlæggeren plejede at brænde alle tegnernes sider, efter at de var overført til trykplader. Men enkelte sider blev taget fra af medarbejdere og andre gennem årene...
...Jeg fik de originale sider for 5 Uncle Scrooge-historier og en tisiders Donald-historie som afskedsgave fra Western's forlægger, da jeg gik på pension i 1966. Han reddede dem fra fyret, fordi han syntes, at jeg måske ville have dem som souvenirs.

Altså, hovedparten af Barks' - og andre tegneres - originalarbejder er brændt. Men heldigvis har en del sider overlevet. Dette website ligger inde med en komplet liste over samtlige (enkeltsider, hele historier, forsider), og hvad de skete med dem, og en del af materialet kan ses HER.

De originalsider, Barks nævner, at han modtog i 1966, blev foræret ham af den daværende redaktør Craig Chase fra Western Publishing. Historierne er U$59-63 samt WDCS308. Desuden fik Barks nogle få gag-sider.


07.
dec.
2003
Ved du, om Carl Barks nogensinde udtalte sig om TV-serien Ducktales? Han opfandt jo de fleste af ideerne. Fik han penge for dem? Besøgte han nogensinde Disney studierne, mens Ducktales blev produceret? Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvad Barks mente om de ændrede historier i Ducktales. Han må da have været meget irriteret, når Disney-folkene lavede om på hans historier, så de kunne passe ind i halvtimes-show.

Hvad med Rip, Rap og Rup's blusefarver? Tag f.eks. maleriet Dubious Doings at Dismal Downs og sammenlign det med Lavender and Old Lace. Jeg har altid troet, at drengenes officielle farver er Rød=Rip, Blå=Rup og Grøn=Rup. Måske ikke? Måske Barks simpelthen gav dem de blusefarver på, han syntes om på de enkelte tidspunkter? Det virker jo endnu mere forvirrende, eftersom alle bluserne jo var sorte i tegneserierne.

Mike Matei (New Jersey, USA)

Først og fremmest er det meget vigtigt at huske, at ingen af de figurer Barks tegnede - og opfandt - var ejet af ham. De tilhører alle Disney's. Det betyder også, at Barks aldrig modtog nogen form for royalty for Ducktales, skønt nogle af historierne kom fra 'hans' tegneserier.
Barks kommenterede Ducktales én gang, og som det høflige menneske han var, udtalte han bare, at han kunne lide dem, men at de pressede alt for mange ideer ned i et alt for kort tidsrum. Der er ingen tvivl om, at Barks ikke brød sig særligt om Ducktales, hvilket også forstærkes af det faktum, at han ikke ejede et fjernsyn, før han var langt oppe i halvfjerdserne. Han blev simpelthen aldrig vant til de ny tegnefilms halsbrækkende tempo og de idelige klip.
Efter pensioneringen i 1966 opsøgte Barks Disney's et par gange om året for at kikke sig omkring, men han var ikke involveret i nogle af tegnefilmene (som f.eks. Scrooge McDuck and Money fra 1967). I 1955 blev han dog forespurgt af animationsafdelingen, om han ville skrive historien til en Onkel Joakim-tegnefilm. På bare nogle få dage afleverede Barks et fuldt færdigt manuskript. Kort efter modtagelsen besluttede Disney's pludseligt at skrinlægge projektet. Den officielle forklaring var, at man nu hellere ville satse på det ny medie - fjernsynet - i stedet for. Desværre er manuskriptet siden gået tabt, men man har dog i det mindste stadig Barks' synopsis.

I tegneserierne er nevøernes bluser normalt sorte, men da Barks startede med at male, 'iklædte' han drengene forskelligtfarvede bluser. Det skete også i hans pasteller. Bevæggrunden for dette var ganske logisk, idet en masse sort ikke ville se særligt godt ud på lærrederne. Desuden eksperimenterede Barks intensivt med farver i sine malerier. Tag f.eks. selve ænderne der ikke er malede helt hvide som i tegneserierne.
Hverken Barks eller Disney's har nogensinde differentieret mellem nevøerne ved brug af farver eller andet. De er altid blevet betragtede som én organisme uden særtræk, hvilket også forklarer, at den samme nevø kan bære forskelligtfarvede huer gennem samme historie.
I sine malerier kunne Barks godt lide at eksperimentere med forskellige, lyse farver, og han havde intet imod at bryde konventionerne. En af de mest fasttømrede er vel den blå farve på Anders' hue i tegneserierne. Selv den blev ændret i malerierne. Den ses flere gange som hvid og endda i fluorescerende grøn i Leaving Their Cares Behind!!!


05.
okt.
2
002
Hej Peter.

Hvem farvelagde størsteparten af historierne?
Jeg troede, det var Garé, men en anden hævder, det var Western (og de andre forlag).

Med venlig hilsen fra Thomas Tomcat

Carl Barks skrev og tegnede alle sine historier alene, men i årene fra 1952 til 1966 hjalp hans tredie kone Margaret (kaldet Garé) ham i stadig stigende grad med at tegne teksten i tekstboblerne samt med at udfylde de mange sorte flader med tusch. Det var to jobs, som Barks selv hadede.
Men ingen af dem har nogensinde deltaget i farvelægningen af serierne. Det var helt op til Western at lægge farver på efter eget valg. Barks var heller ikke særlig interesseret i denne proces efter nogle sammenstød med forlaget.

I starten gav han nemlig altid nøjagtige direktiver for hvilke farver, han ønskede i de enkelte ruder, men det endte altid med, at forlaget gjorde, som de selv syntes, så Barks resignerede til sidst. Hvis jeg bad om en gul ørken, lavede de den altid rød, sukkede han engang under et interview.


27.
dec.
2
001
Hej!
Jeg har fået postet dette i vores nyhedsgruppe, men ikke fundet noget svar. Kan du hjælpe:
I en Barks-historie tager Ænderne til Langtbortistan.
Hvilken historie, og hvad hedder landet på engelsk?

VH
Søren Pedersen
Antikvariatet Fantask

Da jeg så spørgsmålet for nu 3 måneder siden, var min første reaktion faktisk en stille hovedrysten, for alle kender da til Langtbortistan, eller? Men da jeg satte mig for at finde svaret, måtte jeg hurtigt erkende, at det var mere kompliceret end som så, og det er i øvrigt også grunden til den ekstremt lange svartid.

Utroligt nok har jeg ikke været i stand til at finde Langtbortistan i de gamle Anders And & Co., hvorimod stedet har optrådt flere gange i de nyere (f.eks. AA16/1971 'Rejsen til Langtbortistan' af Paul Murry og AA32/1977 'I ballon til Langtbortistan' fra Mondadori), men udtrykket har været kendt betydeligt længere, og det er jo interessant at finde ud af hvornår og hvordan, det er opstået.

I min søgen efter oprindelsen har jeg været gennem mange instanser, hvoraf jeg kan nævne nogle få kompetente:
1. Egmont
Redaktør Mikael Tjellesen mener at kunne indkredse udtrykket til at stamme fra efter 1955, og at det var den danske oversætter Sonja Rindom, der opfandt det.
2. Sonja Rindom
Jeg har kontaktet den gamle dame, men ikke fået et svar, der kan bruges til noget. Hun hævder dog at have opfundet det engang i tresserne.
3. P.A. Westrin
Den svenske oversætter af de daværende Kalle Anka-blade - han er desværre død forlængst - hævdede ifølge den svenske ankistklub at have været ophavsmanden til udtrykket (Långtbortistan på svensk), men heller ikke dette kan verificeres.
4. Politiken
På et tidspunkt fik jeg et tip om, at dagbladet Politiken engang i tresserne havde anvendt udtrykket i en avisoverskrift - og måske reelt havde opfundet udtrykket på trods af vedtagne antagelser!!! - men dette spor endte desværre også blindt, da man ikke har været i stand til at finde det i deres database.

Konklusion:
Det kan i dag ikke fastslås med sikkerhed, hvorfra det dagligdags ord Langtbortistan egentlig stammer, medmindre én af læserne kan række en hjælpende hånd. Personligt ville jeg gætte på, at stedet måske er blevet nævnt i en reklame for Anders And-bladet fra tresserne, for jeg har som nævnt ikke været i stand til at finde det i selve bladene.

Mht. til dit spørgsmål om, hvad landet hedder på engelsk - og her regner jeg med, at du tænker på, hvad Barks har kaldt landet - er situationen noget anderledes, idet han aldrig brugte et ord, der mindede om det danske. Jeg er godt klar over, at der cirkulerer udtryk som Howduyustan, Farawaystan, Faroffstan og andre, men disse udtryk har INTET med Langtbortistan at gøre. Det nærmeste han kom et udtryk for et diffust sted var A Land far, far away...

<<< SENESTE NYT >>>
Forekomsten af navnet er nu konstateret helt tilbage til en Mickey Mouse-historie af Paul Murry i AA39/1959 - altså stadig intet nyt om en tilsvarende Barks-historie...


13. nov. 2001 Hej Peter !   Jeg er glad for at kunne besøge dine Disney/Carl Barks sider - det er en sand fornøjelse....
Jeg kan fortælle dig, at jeg har to Walt Disney- autografer erhvervede for ca. 1 års tid siden. De kommer fra en af Danmarks, ihvertfald ifølge ham selv, største autografsamlere. 
Jeg besøgte ham på Amager, københavn og han er en ældre, rar mand i 80èrne. Det var imponerende, at se hvad han havde samlet gennem et helt liv. Og jeg nævner i flæng; Marilyn Monroe, John F Kennedy, Neil Amstrong, Apollo-holdet, Niels Bohr, Albert Einstein, Gøg og Gokke osv.
Nå, men derfor ville jeg jo også gerne have Walt Disneys autograf, selvom jeg på forhånd godt vidste at det ville blive svært. Men jeg er rimelig stædig - og til sidst lykkedes det altså... Jeg købte rent faktisk de 2, som han havde.
Det ene, et sort/hvid foto af Disney er fra 1951 og er inkl. originalkuvert sendt fra Burbank, Calif. U.S.A.-  her har Disney signeret forneden med en blå blækpen.
Det andet er fra 1961 i farver og her har han signeret med kulkridt foroven.
Véd du, hvad sådan noget er værd?

Mvh
Søren Hansen

Du skal vide, at der er et utal af forfalskninger i omløb, så man skal være uhyre varsom, men din historie ser jo fin nok ud. Jeg har ikke forstand på autografer og den slags beslægtede emner, så jeg kontaktede USA's førende specialist på Disney-autografer, Phil Sears, der bl.a. er tilknyttet auktionsfirmaerne Sotheby's i New York og Christie's i London, og han udtaler, at 1951-billedet meget vel kunne have en værdi på op imod 12.500 dollars, dvs. at du hos en forhandler vil kunne kræve 50-60% heraf. Auktions- eller privatsalg vil naturligvis kunne ligge endnu højere. Alt dette kræver selvfølgelig, at autografen kan verificeres.
Mht. 1961-autografen vil priserne ligge noget lavere.

Herfra skal lyde et stort tillykke, og jeg har i mellemtiden tilsendt dig den nøjagtige ordlyd af brevet fra Phil Sears.

Der er sikkert mange mennesker, der tror, at Walt Disney's underskrift er magen til den, vi ser i alle Anders And-bladene, men det er ikke tilfældet.
Rent bortset fra at han vekslede mellem at underskrive sig Walt Disney, Walter Disney og Walter E. Disney, så så hans underskrift ud som vist på dette papir, der rent faktisk er sakset fra filmkontrakten til den anden Flubber-film.


24. okt. 2001 Denne står under kiksene:
"AA19-22/67 (U$63) Joakim saver sig gennem helt glat væg i Andeby Slot-eventyret, og siden skifter Bjørnebandens brystnumre hele tiden."
Det behøver vel ikke nødvendigvis være en fejl - der er jo et hav af banditter - nogen har engang talt en ordentlig flok i en bil (i en Gearløs one-shot-hæfterne). Der kan jo rende mange rundt i benævnte slot.
Glæder mig til at udforske din side mere.

Hilsen/Yours
Anders Christian Sivebæk
Donaldist
Jeg har noteret mig dine betragtninger mht. historien om Andeby Slot men må tilknytte et par kommentarer:
Hele siden med Kiksene er bevidst holdt i en lidt humoristisk stil for at bøde lidt på den 'negative' ide. Så alle oplysningerne skal tages med et smil - som jeg også skriver i indledningen - men derfor er mine oplysninger om den pågældende historie såmænd stadig rigtige nok, selvom de måske kunne være præciseret lidt mere.

Ingen mennesker/ænder kan save sig ud gennem en tommetyk betonmur kun bevæbnet med en almindelig sav, for hvordan får man først hul på muren, så saven kan komme igang? Det giver Barks ikke nogen forklaring på.

Med hensyn til Bjørnebanden har du ganske ret i, at der rendte flere rundt på slottet, og det er også rigtigt, at der er mange bjørnebanditter (Se Figurerne), men jeg refererede kun til den sidste side, hvor flere af medlemmerne står STILLE foran dommeren i de sidste paneler. Alligevel skifter de SAMME banditter nummer hele tiden gennem siden. Det var dét, jeg mente, og jeg er klar over, at det ikke fremgår helt tydeligt. Men det er nu rettet.


22. okt. 2001 Ang. onkel Joachims briller: at de holder sig på plads på næbbet - selvfølgelig - hvor skulle de ellers sidde - der er nogen ting man bare må akseoptere i en tegneserie - synes ikke det kan betragtes som "fejl".
Husk at vi her taler om "toons" Forklaringen med brillerne kan således være: 1: brillerne er lavet af et specielt stof som klæber på andenæb 2. Brillerne er omfattet af den samme naturlov som får de forskellige figurers hatte til at falde tilbage på hovedet, næsten uanset den situation figuren befinder sig i.

Ang. "jul i Pengeløse" : toget er så vidt jeg husker udstyret med en omskifter som styrer retningen.  Når toget er fyldt inde i tunnellen går det automatisk ud med pengelasten.  

mvh -prj.
møns antikvariat

Jeg må lige give dig mit 'forsvar' angående dine udmærkede kommentarer til to af siderne:  

1. Jeg skriver netop tydeligt i indledningen på Kiksene, at man skal give Barks en endog meget lang snor. Men jeg syntes, at det kunne være sjovt at kaste en lille brand ind imellem alle fans'ene ved at undre mig over, hvordan Joakim's briller egentlig sidder fast, for det ER jo aldeles naturstridigt. I øvrigt tegnede Barks ham faktisk med stangbriller i de første historier (og her kan man jo så undre sig over, hvordan de kunne sidde fast, når Joakim mangler ører!!!), men for at forenkle figuren lod Barks ham hurtigt fremstå med pincenez.
Samme forenklingsfejl begik
Barks som bekendt et par år efter, da han lancerede Georg Gearløs, som han kun regnede med skulle være en sjælden gæst i serierne. Efter hans eget udsagn ærgrede han sig siden - da Gearløs hurtigt blev utroligt populær - over, at han ikke havde tegnet ham mere enkelt (f.eks. uden hat, hår, briller og vest.)
I øvrigt kunne jeg også - da jeg ønskede at slutte den 'negative' side med en munter bemærkning - have nævnt det faktum, at alle ænderne går uden bukser, men den er jo efterhånden temmelig fortærsket, så jeg valgte de 'tyngdekrafts-fritag
ne' briller i stedet.  

2. Beklager, men der er tale om et af nevøernes gamle legetøjstog, der i princippet kun kan køre én vej uden menneskelig (andelig) indgriben. Det fremgår tydeligt af både den danske og den amerikanske udgave. Derimod får vi aldrig forklaringen på, hvilken kraft der driver toget. Man ser f.eks. aldrig, at det bliver trukket op ...

 

 

http://www.cbarks.dk/POSTKASSEN.htm   Dato 07-04-2005