TVUNGNE ÆNDRINGER

 

FORBUDTE EMNER

GB04 Rejsen til Fortiden

SH19 Jul i Pengeløse

Barks lavede en del historier, hvor han kom i konflikt med Disney's og forlæggerens moralkodeks, der beskrev forbudte emner i tegneserierne (en liste kan ses HER). Barks efterkom sædvanligvis kravene for ikke at risikere sit job; f.eks. flirtede han en overgang med rigtige mennesker i sine lange historier (GB02 Farligt Møde er uden tvivl den mest kendte), men det blev der sat en stopper for. Men i enkelte historier krævede plottet brug af forbudte emner for at virke ordentligt. Her vises to eksempler. I GB04 Rejsen til Fortiden var det nødvendigt at nævne - og vise! - begrebet Død, og i SH19 Jul i Pengeløse var et andet tabu, fattigdom, en væsentlig del af plottet.

 

DOBBELT SLUTNING

Den originale slutning

Den alternative slutning

Fra 1970 til 1974 - længe efter pensioneringen fra Western - skrev og skitsede Barks 24 historier for serien Huey, Dewey and Louie Junior Woodchucks (en liste kan ses HER). De blev rentegnede af andre kunstnere. Til 1972-udgaven af HDL17 Be Leery of Lake Eerie (AA35/2003 Hvad Skummelsø Gemte), der er en bidsk kommentar til forurening og økologi i almindelighed, blev Barks bedt af Western om at lave en alternativ og mere afdæmpet slutning. I stedet for at Grønspætterne accepterede forurening af søen ved at svømme i den indsmurte i grafit og bærende gasmasker, tegnede han en mere acceptabel slutning, hvor Grønspætterne svømmer i en klar og frisk sø. Barks sagde senere: Forlæggeren slagtede min slutning og alt ender så smukt som regndråber på rosenblade. Siden da har begge slutninger været publicerede over hele verden, så enhver kan beslutte, hvilken slutning der er den bedste.

 

ANDRE FIGURER

Dumbo
AA07/1961
 
Store Stygge Ulv
AA31/1960
 
Mik og Mak
AA25/1956
 
Bror Ræv
AA07/1961
 
Tim og Bum
AA04/1952

I sine første år hos Western blev Barks bedt om at tegne en serie historier, der lå udenfor hans andeunivers. Barks tegnede disse historier i de følgende år (en liste kan ses HER). Andre gange fik han tilsendt manuskripter indeholdende andre Disney-figurer end ænderne, og han tegnede troligt disse, hvoraf TAA46/1988 Balladen om Den røde Hat nok huskes bedst på grund af sine mange figurer fra museuniverset. Men Barks blev også bedt om at lave historier med Bedstemor And, hvori andre velkendte figurer optrådte. Et udvalg præsenteres herover.

 

TVUNGNE LAYOUTS

U$40 Oddball Odyssey
(AA33/1963 En farefuld Færd)

U$40 Posthasty Postman
(AA33/1963 En Postgang for Sent)

Gennem sin tid ved Western måtte Barks finde sig i ændringer af formater og layouts, men efter nogen tid var alt atter ved det gamle. Nogle af de mere 'uskyldige' ændringer var, at siderne skiftede fra de normale 4 rækker tegninger til både 3 og 5. En gang fik de almindelige 4-rækkers oven i købet hele 4 billeder pr. række!
Men de værste eksempler på tvungne layouts indførtes i 1963, hvor Western's forlægger ganske enkelt besluttede, at alle talebobler skulle være rektangulære, mens nogle sider skulle være helt uden rammer omkring billederne og andre med forskelligtfarvede rammer. Heldigvis fik disse beslutninger kun en kort levetid, idet forlæggeren indså det latterlige i at begrænse tegnernes udfoldelsesmuligheder.
OBS.: I de danske udgaver tilrettede man layoutet så nogenlunde, så de passede til normen.

 

 

http://www.cbarks.dk/særhistoriernetvungne.htm   Dato 26-01-2005