Skønt Barks var uhyre bevidst - med hans egne ord 'toothshatteringly careful' - om risikoen for en censurering af sine historier, skete det alligevel fra tid til anden, at hans redaktør måtte sige fra. Uundgåeligt selvfølgelig, eftersom Barks producerede langt over 50.000 ruder gennem sin karriere. Censuren udsprang af en tåget og overdreven moralkodeks, der blev stadig mere restriktivt gennemtrumfet gennem sidste halvdel af 1950'erne og et stykke ind i 1960'erne, og som set i bakspejlet er ansvarlig for mange gode projekters unødvendige bortfald.
GENERELT
Barks vidste intet om
den moralkodeks, Western arbejdede under, før længe efter sin
start på forlaget, og det var da også først så sent som i maj
1954, at Western lavede en decideret liste over ildesete og
ligefrem forbudte emner. Nogle af disse var: ikke bruge ordet 'død',
ingen overdreven vold, ikke forherlige forbrydelse, ikke vise unødig
smerte, ingen voksenemner, ingen sex, ingen gøren grin med
ordensmagten og ingen fortællinger om forbryderiske politifolk
osv.
Barks fortæller: Jeg oplevede ikke megen censur, fordi jeg
var meget omhyggelig. Jeg vidste ikke noget om nogen moralkodeks,
og Western gav mig ingen direktiver. Først år efter at jeg
havde lavet nogle få fejl, opdagede jeg, at de havde en liste
med tabuer. Man måtte ikke skrive 'død' eller vise et skydevåben
på en farlig måde, og man måtte ikke bruge gift eller vise svær
sygdom og handikappede mennesker. Men efter seks år i Disney's
storyafdeling vidste jeg allerede en del om fin-fin og fy-fy...
EKSEMPLER
(I kronologisk rækkefølge
efter udgivelsesåret)
1943 GB01 I historien, hvor Anders And optræder som livredder for blandt andet en smuk ande-dame, kom Barks galt afsted for første gang. Han havde nemlig udstyret damen med flotte bryster men fik besked på at retouchere dem bort. Resultatet ses især tydeligt på dette billede, hvor kroppene nu helt uforståeligt ikke berører hinanden |
SEX |
DISKRIMINATION |
1943
GB06 Anders And forsøger at gøre gode gerninger, hvilket bringer ham i nærkontakt med en fjendtligsindet ande-negerstamme. Men redaktøren ville ikke fremover godtage sådanne sorte ænder med den begrundelse, at det ville kunne virke diskriminerende i andeuniverset |
1945
(WDCS064) AA50/2001 I 1945 lavede Barks en 10-siders julehistorie, der skulle have været med i WDCS064 med titlen Silent Night, hvor Anders And kommer op at toppes med nabo Knahrvorn, mens han og nevøerne forsøger at synge julesange. I slutscenen bliver Anders torteret med en elektrisk kvægstav. Redaktøren syntes, at historien var alt for voldelig, så den blev ikke udgivet |
|
FORBRYDELSE |
1946 GB05 I Ild på Hjernen endte den oprindelige historie med, at Anders And kom i fængsel efter at have brændt retsbygningen ned. Men da man ikke mente at kunne vise en Disney-figur bag tremmer som følge af en forbrydelse, blev de sidste to ruder omtegnede af en anden kunstner, så historien fik en mere vattet slutning |
1946
DJ1986 I Det forgyldte Juletræ får heksen sit endeligt ved et tilfælde, da hun falder ud over en høj skrænt, mens hun er fanget i en oliedunk. Oprindeligt tegnede Barks slutningen således, at Anders And skubbede selve heksen i døden, men det var altså for skrap kost for redaktøren |
DRAB |
GYS |
1949
GB05 I Voodoo Hoodoo havde Barks forsynet zombien med åbne og udtryksløse øjne, men redaktøren besluttede, at han skulle have pupiller og halvtlukkede øjenlåg, så de unge læsere ikke blev alt for skræmte. I senere reprints blev ringen i hans næse også fjernet |
1951 GB02 Barks tegnede med stor fornøjelse ofte enkelte rigtige mennesker - altså figurer uden dyretræk - ind i sine historier til trods for, at redaktøren ikke brød sig om det. I Farligt Møde blev det da også forlaget for meget, idet alle figurerne blev tegnede som mennesker. Dér havde jeg virkelig problemer, gyste Barks senere. Men på grund af en deadline fik historien dog lov til at passere... |
![]() MENNESKER |
![]() JALOUSI |
1952
(WDCS144) I 1952 lavede Barks en anden 10-siders historie, der skulle have været med i WDCS144 med titlen The Golden Apples, men den indkasserede et bestemt veto fra redaktøren. Den er siden gået tabt. Barks mente selv at kunne erindre, at den var bygget over det græske sagn om Hesperidernes Æbler, og at den handlede om en æblefestival, hvor Andersine optrådte som en overmåde jaloux og krasbørstig rappenskralde, og det var dette faktum, der fik den kasseret |
|
Sagnet fortæller, at Hera fik de gyldne æbler, der sikrer udødelighed, da hun giftede sig med Zeus. Nymfen Atalanta, der var en stærk atlet, var meget efterstræbt af unge mænd for sit gode udseende, men hun svor, at hun altid ville bevare sin selvstændighed. Så hun udfordrede de kærlighedssyge ungersvende til et væddeløb, hvor taberen skulle dræbes. Og Atalanta vandt hver gang indtil en dag, hvor Hippomenes kastede de gyldne æbler fra sig under løbet. Nymfen samlede frugterne op, hvilket bevirkede, at hun tabte løbet |
DØDELIGHED |
UHYGGE (GODKENDT) |
1952 SR Barks startede Halloween-historien med et halvsides billede, der viser Andeby set fra en kirkegård, mens en heks flyver afsted på sit kosteskaft. Historien var inspireret af en samtidig tegnefilm med den samme åbningsscene, men redaktøren stejlede, idet han mente, at de unge læsere i bladet ville have tid til at dvæle ved kirkegårdsbilledet, og det ville ikke være sundt for dem. I stedet tegnede Barks et andet åbningsbillede, men i senere reprints er det som regel det oprindelige, der gengives |
KIDNAPNING |
1953
AA52/1959 Barks fik megen kritik for denne guldgraverhistorie, idet den inddrog flere forskellige tabuer. Den viser et stort slagsmål, hvori Onkel Joakim deltager, og den viser en højst uklædelig grådighed efter guld hos Gyldne Gulda. Desuden kidnapper Joakim pigen og bortfører hende til sin hytte, hvor hun i ugevis bliver tvunget til at slave for ham. Underliggende spørgsmål kunne i den forbindelse være, hvordan de to arrangerede sig i den lille hytte i den lange tid, og hvad de lavede om aftenen... |
1956 GB02 I Onkel Joakim-historien Det gyldne Skind optræder fem fantasifugle hentede fra den græske mytologi. Barks kaldte dem Harpies, men han blev bedt om at omdøbe dem til Larkies i stedet, da det viste sig, at Harpies visse steder i USA var slang for letlevende damer. Han blev også bedt om at ændre to billeder, hvor de kvindelige fugle optrådte med sindssyge træk |
SLANG |
VOLD |
1957 (WDCS196) Også i 1957 lavede Barks en 10-siders historie, der aldrig blev udgivet. Den skulle have været med i WDCS196 med en titel, som Barks senere erindrede som Bobsled Race. Den handlede sandsynligvis om meget voldelige diskussioner mellem Anders And og nevøerne. Redaktøren havde et år forinden advaret Barks om at nedtone Anders' forhold til nevøerne på baggrund af en klage fra en mor. Hun havde opponeret imod, at Anders i WDCS186 (AA03/1957) sagde 'Shut up' til nevøerne i slutbilledet |
I disse år trykte Western (Dell) en mærkat på alle deres hefter, hvorpå de gjorde rede for deres holdning til tegneserier: Dell Comics
Pledge To Parents: |
1957 GB08 Samme år skrinlagdes yderligere en 10-siders historie, der skulle have været med i WDCS215, men den blev simpelthen arkiveret som The Milkman Story, og heri optræder Anders som den perfekte mælkemand, indtil han bliver ekstremt voldelig og hævngerrig overfor en irriterende kunde. Den udkom dog endelig i WDCS550 i 1990 efter at have været offentliggjort flere steder i Europa |
HÆVN |
UBETÆNKSOMHED |
1962 AA04/1963 I Anders And på en mærkelig Næsehornsjagt viser første rude Anders, der med sin bue og pil prøver at skyde en sveske af en stang, der bliver holdt af nevøerne. Redaktøren mente - formentlig helt korrekt - at det kunne foranledige de små læsere til at gøre noget tilsvarende, og Barks ændrede billedet, så alle tre nevøer kom til at stå ved siden af ham, mens han skød til måls |
1966 AA19/1967 Redaktøren modtog en synopsis af
historien Onkel Joakim og Bjørnebanden, inden Barks
havde påbegyndt den for alvor, og heri havde han ladet
Bjørnebanden lære forbrydelser i fængslet. Det blev
straks rettet til, at de i stedet gik på diplomskole i fængslet
og lærte gode ting. |
NEGATIVITET |
PUDSIGT
I 1950'erne havde det amerikanske
postvæsen et besynderligt krav om at et serieblad, der skulle
sendes billigt som second class mail, skulle indeholde minimum to
historier, og ingen af personerne måtte findes i begge!
Således blev Onkel Joakim-historien Et Mystisk Land i Jordens
Indre (AA7-10/1975) i den amerikanske originaludgave skåret ned
til 27 sider, så der kunne blive plads til en 4-siders historie
med Georg Gearløs, der prøver at skaffe sig elektricitet under
et lynuvejr. Men det var ikke enden på ulyksalighederne, idet
Rip, Rap og Rup nu optrådte i begge historierne. Derfor blev nevøerne
udskiftede med musene Mik og Mak (AA25/1956).
På samme måde gik det også galt i en anden Gearløs-historie,
der på dansk udkom i AA22/1958, hvor Anders And måtte udskiftes
med en ligegyldig birollefigur.
http://www.cbarks.dk/CENSUREN.htm | Dato 22-10-2002 |