Historien fra 1942 i FC0009 'Donald Duck finds Pirate Gold' (GB01 'Sørøverskatten') markerer det tidspunkt, hvor Carl Barks startede sin tegneseriekarriere i folks bevidsthed. Det var også det eneste tidspunkt indtil sin pensionering i 1966, at han tegnede en historie sammen med en anden kunstner. Denne var Jack Hannah, som Barks havde arbejdet med fra de tidlige år ved Disney's, og de havde fungeret som et solidt makkerpar i tegnefilmsafdelingen lige siden. Men de var begge kørt trætte af jobbet og muligheden for at skabe en tegneseriehistorie blev grebet med entusiasme. Det viste sig dog senere, at Hannah vendte tilbage til sit arbejde som Story Director på adskillige tegnefilm, hvorimod Barks havde fundet sit kald. Her er hans debut.
PROLOGEN
Snehvide og De Syv
Dværge's gigantiske succes fra 1937 inspirerede Disneystudioerne
til at påbegynde lange tegnefilm baserede på klassikere, og
Robert Louis Stevenson's Skatteøen var et naturligt valg.
Formentlig i 1939 lavede de tre forfattere Harry Reeves, Roy
Williams og Homer Brightman den indledende gendigtning, der
skulle være blevet til en tegnefilm, men den kom aldrig til
produktionsstadiet. Projektet blev lagt på hylden efter at ikke
færre end 1.200 storyboard-skitser var udført. I starten bar
den forskellige titler såsom Morgan's Ghost, Pieces of Eight og
Three Buccaneers. Sidstnævnte titel hentydede til, at
hovedrollerne var besat af Disney's populæreste figurer på det
tidspunkt - Mickey, Fedtmule og Anders (plus Pluto i en mindre
rolle). Således adskilte den sig fra Hannah's og Barks' version,
hvori kun Anders forblev sammen med sine tre nevøer.
I 1942 viste forfatteren Bob Karp det gamle filmmanuskript til
Hannah og Barks, og de blev begge begejstrede. Efter en grundig
gennemgang af synopsen gik de med til at lave historien om til en
tegneserie. Karp skrev manuskriptet om til deres fulde
tilfredshed og gav det navnet Donald
Duck finds Pirate Gold.
FOLKENE BAG
Jack Hannah
var ansat ved Disney's i mange år, og han arbejdede som
tegner, forfatter og instruktør på de korte tegnefilm. Senere
gik han til Walter Lantz-studioerne, hvor han iscenesatte et utal
af film med Søren Spætte.
Bob Karp
startede hos Disney's som forfatter, og han begyndte i
1938 med at levere manuskripter til den brilliante tegner Al
Taliaferro's énsider med Anders And i mange år fremover. De to
mænd havde et frugtbart samarbejde, der også resulterede i
flere ny Disneyfigurer såsom Rip, Rap og Rup, Bedstemor And og -
delvis - Andersine And.
Homer
Brightman
skrev og kreerede de første få af Al Taliaferro's
daglige Anders And-striber, men snart overtog Bob Karp dette job.
Brightman var en alsidig idémand og forfatter, der arbejdede med
flere af Disney's korte tegnefilm samt med en del af de lange
såsom The Three Caballeros, The Adventures of Ichabod and mr.
Toad og Askepot. Senere drog han - som Hannah - til Walter Lantz
som forfatter til mange episoder med Søren Spætte.
Harry Reeves
var forfatter ved Disney's, da Barks kom til i 1935, og
snart arbejdede de sammen i story-afdelingen, hvor de skrev en
del manuskripter til de korte Anders And-tegnefilm. Senere blev
Reeves forfatter på bl.a. Saludos Amigos, The Adventures of
Ichabod and mr. Toad og Askepot. Han forlod Disney's i 1948.
Oskar LeBeck
sad som redaktør for Western Publishing, da Hannah og
Barks kontaktede ham i 1942. På det tidspunkt var han allerede
kendt som forfatter på en vifte af børnebøger såsom Alice in
Wonderland og The Wizard of Oz. Efter at have forladt Western
slog han sig ned som forfatter af science fiction-litteratur.
SYNOPSEN
Historien er helt ligetil, idet den simpelthen handler om jagten på en begravet skat eller mere præcist - den berygtede engelske sørøver Henry Morgan's skat. Sorteper - i forklædning - er kaptajn på en skonnert bemandet med hans forbryderiske hjælpere, og han tager Anders og nevøerne samt papegøjen Kakadu og dennes skattekort til skatteøen.
FIGURERNE
Papegøjen
Kakadu (Yellow Beak)
var ikke én af Hannah's og Barks' opfindelser, idet
Disneystudioerne allerede var travlt optaget af en tegnefilm med
den lille fugl under navnet Joe Carioca. Det var langfilmen
Saludos Amigos fra 1943, og i 1945 havde han én af hovedrollerne
i Three Caballeros. Man havde planlagt flere film, men de nåede
aldrig længere end til storyboardet. Han blev også anvendt
nogle få gange som tegneserie uden at være succesrig nok til at
overleve.
Men papegøjen blev egentlig opfundet i storyboardet til Morgan's
Ghost, hvor han allerede havde de træk, som Hannah og Barks
benyttede. Han fremstod som en sørøverpapegøje med træben, og
han var passende klædt med frakke, rød vest, halsklæde og
sørøverhat.
Katten
Sorteper (Black Pete)
er så afgjort den længstlevende Disneyfigur med start
i tegnefilmen Alize Solves The Puzzle fra 1925, og senere var han
den perfekte skurk i mange tegnefilm med Mickey, Anders, Fedtmule
og andre. Han begyndte med navnet Bootleg Pete, men skiftede
senere mellem bl.a. Pete the Bear, Pegleg Pete, Putrid Pete,
Pistol Pete, Bad Pete, PeeWee Pete, The Cactus Kid, Pegleg Pedro,
Pierre the Trapper, Mr. Sylvester Macaroni og - Black Pete.
Lige fra starten havde han to distinkte kendetegn - en stinkende
cigar i mundvigen samt et karakteristisk træben. Dette forsvandt
dog, idet tegnerne havde åbenlyst besvær med at huske, hvilket
af benene der var af træ. I tegnefilmen Two Gun Mickey fra 1934
besluttede man endeligt at skille sig af med det, idet træbenet
i denne ene film skiftede plads ikke færre end fire gange!
Inden deres fælles tegneserieprojekt havde Hannah og Barks lavet
flere tegnefilm, hvori Sorteper var den sædvanlige skurk i
samspil med Anders. I de fleste af disse var Hannah krediteret
som fortæller og Barks som Story Director.
ARBEJDET
Gennem hele sommeren
1942 arbejdede de to venner på serien ved tegnebordene i det
meste af deres fritid. Det foregik udenfor arbejdstid, idet de
stadig var ansatte hos Disney's.
De opdelte materialet mellem sig med 32 sider til hver, hvor
Hannah tog sig af indendørsscenerne, og Barks tegnede
udendørsscenerne, men det er utroligt svært at se, hvem der
lavede hvad. Det kan dog nævnes, at Hannah tegnede siderne 3, 4,
6-11 plus 41-64, mens Barks stod for siderne 1, 2, 5 og 12-40.
Som helhed holdt Hannah sig til de aftalte modelsheets, mens
Barks ikke tog så tungt på det. I tekstboblerne anvendte Hannah
ofte fede bogstaver ved udråb, hvilket Barks sjældent gjorde.
Desuden lavede Hannah kun ringe - om nogen - research, hvorimod
Barks flittigt benyttede National Geographic magasinets majnummer
fra 1940 som inspiration til havnen og Sorteper's skonnert.
RESULTATET
Når man sammenligner de oprindelige storyboardskitser med tegningerne i den færdige tegneserie er det slående at se, hvor tæt Hannah og Barks rent faktisk kom til originalerne - især med tanke på at de aldrig så dem! Karp udfærdigede manuskriptet fra originalteksterne (den oprindelige tekst ses under skitserne i forkortet form), mens Hannah's og Barks' tegninger præsenteres ved siden af (med sidenummer og kunstner nævnt).
|
|
||||||||
|
|
||||||||
|
|
EPILOGEN
Man kan levende
forestille sig, hvordan de to mænd rystende nervøse kontaktede
Western, der indehavede licens til at udgive Disney's tegneserier.
Men der var ingen problemer. Forlaget havde hårdt brug for nyt
materiale - og nyt blod - efter at have reproduceret
avistegneserier i hefteform gennem længere tid, så deres
arbejde blev prompte antaget,
og de blev betalt med 10 dollars pr. side.
Historien blev omgående en
kioskbasker med dens konstante gags og lagkagekomik samt sit
minimum af tekst. Det var samtidig et spændende eventyr, der
viste Anders i en mindre neurotisk rolle. Tegnefilmens Anders var
næsten altid en fremfusende og kolerisk fremtoning, men Hannah
og Barks - der forstod både fordelene og begrænsningerne ved
tegneseriemediet - omdannede Anders og nevøerne til eventyrere.
I 1978 tænkte Barks tilbage under et interview: Pirate Gold
beviste overfor forlæggerne, at Anders ikke absolut skulle være
oppe på de høje nagler for at være interessant. Hans kluntede
fejl og velsignede uskyld overfor farer samt hans uhyrlige
offerstatus var lige så morsomme som hans anfald. Han fungerede
fint i en sympatisk rolle, og hans ellers uartige nevøer stod
sig også fint som 'hjernerne' i familien. Alle optrinnene med
den blåøjede Anders, der havner i håbløse situationer, fra
hvilke han reddes af sine skarpsindige og mistænksomme nevøer,
var fornemt udviklede i denne historie, og de er blevet
videreført i mange andre lignende eventyr siden.
En lille finurlighed: Da Pirate Gold kom på gaden, fik Barks
aldrig - som det ellers er sædvane - et gratis eksemplar fra
Western. Han måtte ned i sin kiosk for at købe et par stykker.
- - -
Hele historien kan læses her: http://ksacomics.com/pirate/gold.htm
http://www.cbarks.dk/OPTAKTEN.htm | Dato 05-07-2003 |