Skønt Barks kun var offentligt kendt i omkring 30 år, blev han ustandseligt bedt om at kommentere næsten hvadsomhelst. Og manden havde faktisk stærke meninger om sine omgivelser - miljø, politik og almindelige emner - men de blev sjældent luftede. Dels fordi interviewerne ikke var alvorligt interesserede i den side af ham, og dels fordi Barks selv indså, at hans stærke meninger måske ville virke negativt på hans publikum. Men han var altid meget villig til at tale om det arbejde, der gjorde ham berømt. Her følger nogle få af hans mange udtalelser afsluttende med enkelte af de mere bidske.
FIGURERNE
![]() |
Når jeg havde brug for en ny figur, udvalgte jeg bare én, som jeg ikke havde brugt endnu. Den blev så præsenteret på samme måde, som den lå i mit hoved; den havde været der hele tiden Jeg udviklede hans personlighed meget. I stedet for bare at lade ham være en irriterende lille fyr, gjorde jeg ham sympatisk. Nogle gange var han en slubbert, andre gange var han en rigtig fin fyr, men han var altid bare en kludremikkel, som folk er flest, og jeg tror, det er derfor, at folk kan lide anden Jeg har altid set ænderne som karikerede mennesker Jeg bør vel sige, at Anders er min favoritfigur, og det er han nok også. Fordi han var springbrættet til at lave alle de andre. Men Onkel Joakim er en god figur, og jeg er stolt over at have opfundet ham, ligesom jeg er stolt af flere andre af mine figurer, som f.eks. Georg Gearløs De variationer, der forekommer i andens udseende gennem årene, skyldes, at jeg forsøgte at følge med tegnefilmens and, som skiftede udseende totalt Anders er som én af os. Han vil bare sige sin mening Der er ingen i USA, der ikke kan identificere sig med Anders. Han er alting, han er alle, han laver de samme fejl vi alle laver Nogle gange er han en bandit, ofte er han en virkelig helt, og han er altid den samme klodsede person, vi alle er, og jeg tror, det er en af grundene til, at folk kan lide denne and Jeg prøvede faktisk at nedtone Anders' ondskabsfulde karaktertræk. Hvorfor vende millioner af læsere væk? Det var i orden en gang imellem - forudsat at der var en grund til det - som for eksempel i The Firebug, hvor Anders får et slag i hovedet Om Onkel Joakim: Jeg begyndte at få svært ved at finde på ting, Anders kunne lave. Pludselig havde jeg en ny figur, som jeg kunne bygge på i flere år Jeg viste aldrig Anders med andegård i baghaven eller som andejæger eller i andre situationer, hvor en rigtig and deltog Når jeg opfandt en skurk, så var det en modbydelig skurk. Han så også sådan ud. Alle disse skurke med grisehoveder var ondskabsfulde hele vejen igennem Pengetanken blev sandsynligvis bygget i starten af 1920'erne Lille
Hjælper var oprindeligt kun ment som en fyldfigur, der
skulle sætte lidt liv i de 'kedelige' ruder, hvor
Gearløs bare opfandt og talte med sig selv. Men Barks
udviklede langsomt den lille tændstikmand til en mere
prominent figur. Han fastslog senere: I 1994
blev Barks spurgt om, hvem der til sin tid skulle arve
Onkel Joakim's mange penge: Det faktum, at Joakim er rig, var afgørende for alle yderligere udviklinger, der viser hvor rig og en visning af rigdommen. Jeg syntes, at det var et ret fascinerende emne - alene bunker af penge appellerer til folks fantasi - og jeg gjorde ham gradvist rigere og rigere. Så var jeg nødt til at opfinde et sted, hvor han kunne opbevare sine penge Jeg har aldrig samlet på mønter. Eller frimærker eller whiskyflasker eller tegneseriehefter. Bare tanken om de fortrædeligheder, Joakim blev udsat for som følge af sin møntsamling, skræmte mig fra en livsstil som financiel ødeland. Joakim har et problem med at prøve at holde på de penge, han har opsparet, og dem han har tilranet sig. Han har fået sig et dejligt lille sted, hvor han kan føle sig rig og sikker, og det ønsker han at blive ved med Hvordan
kunne Joakim dykke rundt i sine hårde metalmønter uden
at komme til skade?: Anders er min favoritfigur, fordi han er som alle mine venner, naboer, mig selv - han er bare Hr. Meningmand Én af de største vanskeligheder med figurtegning er at finde ud af, hvordan hver enkelt figur ville reagere på en bestemt situation. Her var Onkel Joakim ret let at profilere. Han ville altid vælge den billigste løsning på et problem |
HISTORIERNE
![]() |
Blandt alle de 500 historier jeg skrev, var der omkring 10, der blev til efter forslag fra andre Jeg prøvede altid at skrive en historie, der var så underholdende, at jeg ikke ville have noget imod at købe den selv. Jeg ved godt, man forventede, at jeg fortalte for et publikum af 12-årige. Men jeg havde større tiltro end forlaget til den 12-åriges intelligens. Jeg syntes bare, børnene skulle have en vedkommende oplevelse for deres 10-cent Når jeg baksede med en historie, spurgte jeg ofte mig selv: hvad har du lyst til at tegne? Skal det være en skov, havet med sejlbåde, eller skal vi ned i miner og grotter? Så snart jeg havde fundet lokationen, fyldte jeg den bare med figurer Jeg var klar over, at jeg ikke skulle forherlige forbrydelse. Jeg kunne bare have ladet Bjørnebanden stjæle hele tiden, men jeg prøvede at gøre det komisk. Det måtte være fantasifulde forbrydelser, som børn ikke kunne efterligne Det var hverken genialitet eller stort talent, der gjorde historierne gode. Det var tålmodighed og en stor papirkurv Jeg kunne godt lide at lade ænderne komme i situationer, hvor de stod til søs. Der er noget romantisk ved havne og sunkne skibe, som børn godt kan lide Jeg byggede en historie op til et punkt, hvor læseren forudså en forventelig slutning, hvorefter jeg ville narre ham med noget fuldstændigt vanvittigt - men stadig sandsynligt Jeg læste nogle af mine historier forleden, og jeg tænkte: Hvordan i helvede slap jeg afsted med det? Jeg holdt mere af at lave historiernes forsider end selve historierne, fordi de som regel var emklere. Det krævede stor tankevirksomhed at tegne en forside, der i ét billede skulle fortælle hele bladets historie. Og den skulle også kunne forstås uden kendskab til historien Fra tid til anden havnede nevøerne i nogle grimme situationer, og Anders måtte redde dem. Men oftest var det lige omvendt. Det fungerede bedre og appellerede til læserne, der selv var børn. De syntes om, at nevøerne var deres onkel overlegen Jeg fortalte dem sandheden. Jeg sagde til læserne, at de slemme fyre havde noget godt i sig, og de gode havde meget dårligt i sig. Ikke alt er lutter lagkage Drengene var kloge fyre nogle gange, og andre gange var de bare klodsede, men jeg forsøgte altid at overraske i historierne, så at ingen bare kunne slå op i et blad og sige: Jaja, nu sker der dét og dét med nevøerne. Folk var simpelthen nødt til at læse historien for at se, hvad drengene fandt på Jeg var meget ærlig. Der var ingen forskel på mine figurer og det liv, mine læsere oplevede. Når ænderne vandrede ud i ørkenen, gjorde Jensen og hans børn det samme. Når Anders blev kostet omkring, prøvede jeg at gøre det på en sådan måde, at børnene kunne se det ske for dem selv. Til forskel fra superheltene havde mine historier en menneskelig vinkel Jeg tror, at som tiden går, vil folk forstå, at malerierne er baserede på mine historier. Hvis folk ikke kender historierne, bliver malerierne meningsløse, så jeg tror på, at historierne vil leve videre i eftertiden I 1994
blev Barks spurgt, om han kunne tænke sig at lave en ny
historie: Min første lange historie med gnieren blevet skrevet for at forklare, hvem Joakim egentlig var, hvorfor han var som han var, og hvilke desperate ting han kunne finde på for at opretholde sin status |
ARBEJDET
![]() |
At
arbejde indendøre, væk fra solen og kulden, at kunne
gøre hvad jeg lystede ... jamen, det var halvdelen af
min løn. Jeg havde ikke brug for en pokkers masse penge
for at være lykkelig Jeg var en enspænder, der arbejdede i en lille by langt væk fra andre tegneseriefolk Jeg arbejder kun, når jeg føler trang til det - men det er for det meste hele tiden Så langt jeg kan huske tilbage, har jeg forsøgt at tegne. Jeg startede med at bruge kulstumper fra kaminen, og jeg tegnede på væggene Jeg laver meget gerne detaljer på mine malerier. Jeg benytter den tyndeste pensel til at fremhæve selv de mindste detaljer. Derfor maler jeg ikke på lærred men på masonitplader, som har en meget glat overflade Hvis flere af mine læsere får plads i senatskammeret end i gaskammeret, er jeg blevet rigeligt belønnet for at prøve at lave et godt produkt At få ny ideer var opslidende. Ofte følte jeg, at brønden var løbet tør, og at der ikke var flere ideer i mig. Så blev jeg meget forskrækket. Jeg husker tilfælde, hvor jeg var så bange, at når jeg fik en ide, græd jeg næsten af lettelse over at være kommet over tærsklen igen Når jeg havde fået historien lagt ud på otteruders-siderne og skrevet det hele ned komplet med gags, begyndte den rigtige fornøjelse - at sætte mig til at tegne Jeg læste mit storyboard om og om igen. Ikke bare det, jeg læste manuskriptet ti eller tyve gange, før jeg overhovedet startede med at tegne. Derefter gennemgik jeg storyboardet ti gange mere, hvorefter jeg begyndte at tusche Det er ret så trættende at male alle disse mønter. Men det er noget, jeg véd, jeg kan gøre, hvis jeg har tiden. Jeg kan bare sidde og male i tusindvis af mønter - år efter år Det er blevet svært for mig at male, fordi min hånd ryster, men farvekridttegningerne kan jeg lave, fordi man skal trykke så hårdt med blyanterne for at få pigmentet ned på papiret, at min hånd stopper med at ryste Jeg arbejdede hårdt, og jeg var heldig nok til at have tilstrækkelig inspiration til, at tingene kom af sig selv. Jeg kunne udtænke tingene meget lettere, end hvis jeg havde været nødt til at tænke hårdt over dem. Så mange af ideerne kom simpelthen som gaver til mig Hvis jeg gik i to eller tre dage uden at få ny ideer, begyndte jeg at gå i panik. Jeg tænkte: Åh Gud, brønden er tørret ud, og jeg kan ikke få en ny ide, om så det gjaldt livet. Men et eller andet sted i dette panikstadie begyndte min hjerne at arbejde Når jeg tænker på alle de hundreder af historier, jeg skrev, og på de hundreder af maleideer, forsider og gags jeg har lavet i min levetid, er det forbløffende, at jeg overhovedet kunne lave dem Jeg anvendte mit viskelæder oftere end mine blyanter Inden jeg
startede på en historie, læste jeg manuskriptet 10
eller 20 gange. Når jeg så var klar til tegningerne,
satte jeg én skitseside op - den var typisk på 8
billeder - og derefter resten af siderne. Det skete på
en stor tavle, og de blev hæftet op med stifter.
Herefter kunne jeg analysere, om nogle sekvenser var for
lange, eller om jeg skulle tilføje lidt ekstra 'krudt'
et andet sted. Barks blev engang spurgt, hvordan han planlagde kompositionen af sine malerier: Bag enhver situation er der en god idé. Som regel benytter jeg nøglesituationer fra mine gamle tegneserier. Jeg begynder med at lave mange, mange skitser i forskellige perspektiver. Normalt laver jeg fire eller fem layouts, før jeg har ét, jeg kan lide. Derefter overfører jeg andeskitserne til gennemsigtigt papir, som jeg så skubber rundt på layoutet, indtil de er på det rette sted. På den måde udvikler layoutet sig stykke for stykke Da han
blev spurgt, om han ikke var skuffet, da Disney trak sin
helt specielle tilladelse til at male ænder tilbage i
1976, svarede Barks: Hvad var Barks' hemmelighed? Kun hårdt, slidsomt arbejde, var hans svar Det skete fra tid til anden, når Barks skulle bruge et bestemt ansigtsudtryk til sine ænder, at han satte sig foran et spejl og prøvede at anlægge den ønskede mimik. Men jeg fik altid hovedpine til sidst, forklarede han senere Ved et
interview i 1975 blev Barks spurgt, om han kunne have
tænkt sig lidt mere seksualitet i sine serier: Jeg besluttede mig på et tidspunkt til at lave en akvarel for at vise, at jeg i bund og grund var lidt af en rebel Nogle af de folk, der influerede på min tegnestil, var Winsor McCay, Frederick Opper og Hal Foster. Roy Crane, der tegnede Buzz Sawyer, havde også en klar og simpel stil Fejl og skæverter generer mig år efter, at jeg har glemt resten af historierne Jeg polerede og polerede manuskripterne og tegningerne, indtil jeg havde lavet det bedste, jeg kunne i den afmålte tid Hvis man ankom til Disney-studioerne som en primadonna og gik ind og mente, at man var et geni, og derefter skulle arbejde sammen med et hold rigtige genier - så fik man hurtigt sit ego banket på plads Jeg forestillede mig mine historier i plot-sekvenser At skrive historier er lidt som at skrive poesi. Der skal være et bestemt tempo. Alt skal være på rette sted på rette tidspunkt Mine tegninger virkede aldrig så teknisk veludførte, som jeg forestillede mig dem i mit hoved |
RÅDENE
![]() |
Benyt ikke for mange
ideer i en historie. Du skal kunne udvælge. Være hård.
Kunne smide aldeles pragtfulde ideer i papirkurven Ideer fostres som regel som komplicerede sager, og du er nødt til at skære dem ned, så de kan bruges. Kog en ide ned til dens simpleste form, og den opfattes let af enhver, der ser den |
PERSONEN
![]() |
Jeg har altid set mig
selv som en uheldig person ligesom Anders, der er offer
for så mange omstændigheder Jeg vil gerne huskes som et menneske, der har udrettet et godt stykke arbejde Jeg undgik politik, fordi det ikke interesserer børn. Min egen politiske filosofi er, at det går ganske udmærket, så vi skal sgu' bare lade det hele passe sig selv Jeg blev aldrig spejder, men for pokker - jeg ville gerne have været det, dengang jeg var 10-11 år gammel. Men der fandtes ikke noget sted, hvor jeg kunne blive spejder Jeg fik altid gode karakterer i skolen undtagen i engelsk. Jeg havde stort besvær med grammatikken Jeg længes efter den dag, hvor jeg kan trække mig tilbage fra serieverdenens umenneskelige deadlines og starte en lille møbelbutik, hvor jeg kan arbejde med mine hænder og lave ting i træ Jeg ville have været nul og niks, hvis jeg ikke var begyndt på tegneserier Henkastet
bemærkning fra 1981: Jeg var en katastrofe som cowboy, tømmerhugger, bogtrykker, stålarbejder, tømrer, animator, hønsefarmer og drukkammerat. Måske det alt sammen hjalp mig til at skrive historierne om stakkels Anders' ufuldkommenheder Bemærkning
fra takketalen ved uddelingen af Disney Legend trofæet i
1991: |
KOLLEGERNE
|
Når man ser mine
historier i bladene, kan man se, at jeg prøvede at
følge den fortællemåde, Gottfredson opfandt, hvor
Mickey og alle de andre kom i morsomme situationer
samtidig med, at de var indviklede i store problemer. Og
de klarede sig altid ud af dem på en morsom måde Man kan kun lægge en vis mængde
voldsomheder ind i en tegneserie, før det bliver
kedeligt. Jeg tror, Floyd Gottfredson ramte plet, da jeg
talte med ham engang i fyrrerne. Jeg var taget ind til
studioet. Han sagde: Størstedelen af mine kendte malerier er malede med farver, der ser ud, som om Rembrandt havde malet dem Jeg husker Walt Disney som et geni. Alle respekterede og frygtede ham. Jeg så kun Walt til storymøderne, hvor han kom ind og kikkede på de historier, vi havde oppe på storeboardet. Vi fik altid lov til at argumentere for vores ideer. Han lod os endda altid få det sidste ord. Vi sagde Yes, Walt Tænk på alle de gode ting Disney gjorde for mig. Derfor føler jeg, at hver gang jeg kan gøre noget med tegninger, signeringer af litografier og skitser eller andet, som kan hjælpe Disney til at tjene lidt penge, så er jeg glad for at gøre det. Det er et forsøg på at betale tilbage for hans tjenester Gottfredson's største bidrag til tegneserien var kvalitet. Han vil huskes for at have lavet komplekse fortællinger, som er lette at forstå og læse Barks leverede engang denne karakteristik af Walt Disney: Han var en organiseret, kreativ og metodisk forretningsmand. Han havde en dominerende personlighed uden egentlig at virke dominerende. Vi respekterede alle hans evne til at bedømme, hvad der var morsomt Talte
Walt Disney nogensinde til dig om alle de figurer, du
skabte uden at spørge ham? Walt gjorde det helt klart for andestudioet, når han kunne lide én af vores tegnefilm. Han kom ikke rundt og sagde 'Godt arbejde'. I stedet sendte han lønningschefen rundt med bonuschecks |
SYNSPUNKTERNE
![]() |
Ren luft, rent vand, rent
miljø. Det tager vi som vor simple fødselsret. Sådan
var det også for længe siden, inden vi kom med vores
civilisation. Og hvad har vi så nu? Luft så forurenet,
at vi må kværne den, så den kan komme gennem vore
gasmasker. Vand så udrikkeligt, at det er mere sikkert
at dø af tørst. Miljø med så meget affald, at vi ikke
kan se jorden, og jorden er så ætsende af
kemikalieudslip, at den æder sig gennem vore skosåler Vi drømmer om, at der et sted vil findes et lykkeland, der er så rent, som det er naturens mening. Men hvis vi finder sådan et sted, vil det så være sikkert? Kirkegårde og begravelser er for de levende. Når jeg tager ud til Garé's grav, føler jeg næsten hendes nærvær, men at tænke på hvad der rent faktisk er der - en bunke knogler i en kiste - har jeg ikke noget forhold til Jeg tænker på døden som total fred. Man er hinsides kløerne på alle dem, der kunne knuse dig Jeg har ingen opfattelse af - eller frygt for - døden. Jeg tror ikke på et liv efter dette |
http://www.cbarks.dk/CITATERNE.htm | Dato 21-08-2004 |