
CP09 Xmas in Duckburg (AA50/1959)
Barks indlemmede relativt ofte små,
personlige informationer i sine historier, skønt
de kun sjældent blev opdagede af læseren (indtil
i de senere år). Bortset fra at Barks tidligere
havde haft mange forskelligartede jobs, der gav
ham en indsigt, han kunne bruge i f.eks. sine 10-siders
med Anders, så gengav han selvoplevede
lokationer samt navne på mange familiemedlemmer
og bekendte.
|
|

WDCS165 'Way to Stardom'
(AA02/1955)
Barks var glad for musik, men han
lyttede aldrig til den, medens han arbejdede. Han
interesserede sig ikke for de seneste nyheder, og
han ejede kun en CD-afspiller i sine sidste
leveår, fordi han fik én foræret af sine
venner. Barks' musiksmag gik i retning af
komponister som Steven Foster og sangere som
Perry Como (der optræder her på Anders'
fjernsyn) samt Bing Crosby.
|
|

FC0422 The Gilded Man
(AA40/1972)
I denne historie anbragte Barks sine
ænder i Britisk Guiana, så de kunne møde El
Dorado, den legendariske gyldne mand. Imidlertid
tog Barks fejl, når han mente, at figuren
stammede fra det moderne Britisk Guiana;
figuren kommer bare fra Guiana, et enormt
landområde der oprindeligt dækkede hele den
nordøstlige del af Sydamerika fra kyst til kyst.
|
|

MOC41
Race to the South (GB01)
Barks
anerkendte Mickey Mouse-manden Floyd Gottfredson
ved at navngive Joakim's gode sagfører Sylvester
Shyster, hvilket var navnet på Gottfredson's
onde sagførerfigur. Musemanden gjorde aldrig
gengæld.
|
|

Den
rygende Barks
Barks var en inkarneret piberyger i
mange år, men han fik kvittet vanen inden sin
pensionering. Ovenstående skitse blev lavet af
kollegaen Charles 'Chuck' Couch i Disney-årene.
|
|

WDCS092 'Upbringing' (AA19/1977)
Anders' næb skiftede udseende mange
gange gennem årene. Barks indrømmede senere, at
dets længde for en stor dels vedkommende afhang
af andres personlige smag og tilfældige
bemærkninger.
|
|

FC0159
The Old Castle's Secret (SO)
Det lykkedes Barks at presse ikke
færre end 73 dødsreferencer (ordet Død,
kirkegård, forfædre, spøgelser osv.) ind i
denne dystre historie på trods af, at enhver
henvisning til Død var forbudt i Disney's funny
animal-publikationer!
|
|

Peggy
Barks
Én af
Barks' få idéleverandører var hans ældste
datter Peggy. Hun fandt på grundplottene til 5 -
senere publicerede - historier, da hun selv var i
trediverne, og hendes far betalte hende den nette
sum af 10 dollars pr. idé.
|
|

WDCS165 'Way to Stardom' (AA02/1955)
Barks ejede ikke et TV, før han var
et stykke oppe i 70'erne. Som ung mand var han i
den grad opslugt af sit arbejde, at han slet ikke
havde brug for det. Senere indrømmede han i
øvrigt også, at han fandt det kedeligt.
|
|
. .
Nogle
af Garé's første arbejder for sin mand
På deres anden date sidst i 1952
var Carl og Garé involverede i et biluheld, der
beskadigede Garé's ryg og tvang hende til en
flere måneders rekonvalescens. Fra sygesengen
var hun ude af stand til at fortsætte sin
karriere som kunstmaler, og Carl foreslog, at hun
kunne hjælpe ham med sit arbejde i stedet.
Bjælker over 10-siders-historierne (kun i de
amerikanske udgaver) blev således Garé's
første tuscharbejder.
|
|

FC0275
Ancient Persia (GB04)
Som årene gik blev Barks stadigt
mere interesseret i oldtiden, hvilket også
genspejles i de mange tegneserier baserede på
historier fra græsk og nordisk mytologi plus et
større antal forskellige historiske folkeslag,
og han var også interesseret i arkæologi med
oldtidens Persien som ét af de foretrukne emner.
|
|

Russell Myers
Barks mødte flere velkendte
serietegnere udenfor Disney-universet gennem
årene; Hal 'Prins Valiant' Foster, Mik 'Ferdnand'
og Mort 'Basserne' Walker er eksempler. En god
ven var Russell 'Brunhilde' Myers, der boede i
nærheden, og som også deltog i Barks'
begravelse, hvor han var én af de 8 kistebærere.
|
|

U$29
Island in the Sky (AA29/1962)
I 1983 blev Gottfredson og Barks
interviewede sammen og spurgt efter deres egen
favorithistorie. Gottfredson valgte sit opus Island
in the Sky, hvorefter Barks sagde: Dén,
jeg kan lide bedst, er Island in the Sky!
Barks refererede faktisk til sin egen historie,
der ved tilfældighedernes spil havde samme titel
som Gottfredson's...
|
|

Amerikansk gulnæbbet skade
Barks boede rent faktisk sammen med
Bjørnebanden i mange år! Forklaringen er, at
Garé - i et bur på den overdækkede terrasse -
holdt et halvt dusin gulnæbbede skader (yellow-billed
magpies), som hun kaldte Beagle Boys!
|
|

WDCS201
'Super Dye' (AA08/1958)
Da Barks opfandt Georg Gearløs,
skulle han kun have været en sjælden figur i
historierne. Senere udtrykte Barks sin
frustration over, at han ikke havde tegnet ham
mere enkelt, dvs. uden hår, hat, briller og vest.
|
|

Detroit Electric
Bedstemor And kører den eneste bil,
Barks tog fra den virkelige verden - nemlig en
elektrisk bil fra Detroit Electric Company.
Oprindelig optrådte den ved sjældne lejligheder
i Al Taliaferro's avisstriber, men Barks brugte
den ret ofte.
|
|

FC0263 Land of the Totem Poles (GB01)
Skønt
Barks aldrig for alvor var i udlandet før sin
Europa-tour i 1994 (bortset fra visitter i det
nærliggende Mexico), så rejste han faktisk en
enkelt gang helt op til British Columbia i Canada
for at researche autentiske lokationer.
Resultaterne fremkom i denne historie fra 1950.
|
|

Barks' værksted i 1974
Barks var glad for at arbejde med
træ i sin fritid. På et tidspunkt udtalte han,
at han kunne have tænkt sig at være restaurator
af antikke møbler! I 1951 fik hans daværende
kone Clara benet amputeret under knæet, og Barks
beviste sine sløjdevner ved at konstruere et
træben til hende.
|
|

'San
Jacinto Valley Register' okt. 1948
I interviews udtalte Barks, at han
gerne ville have været en succesrig opfinder,
hvis alt andet havde svigtet. I denne udtalelse
ligger kernen til hans utrolige idérigdom i sit
senere arbejde. Et lille glimt af hans tidlige
opfindertanker fremkom på forsiden af
lokalavisen.
|
|