Skønt Gyldne Gulda kun blev anvendt i én Barks-historie, så har hun efterladt et uafrysteligt minde på de fleste af os. I hvert fald på Joakim, der synes at have haft et blødt punkt overfor hende gennem hele sit liv. Og på hendes skaber Carl Barks, der udødeliggjorde hende gennem et antal malerier. Så på trods af saloonpigens fejl og mangler må hun have haft nogle kvaliteter alligevel. Lad os tage et kik!
Det skal bemærkes, at der i den danske originaludgave af historien manglede flere vigtige sider omkring Joakim's tilbageblik på sin guldgravertid, hvilket kan gøre det lidt svært at følge med i enkelte af nedenstående tekster.
UDSEENDET |
||||
Gulda medvirkede kun i AA52/1959 Onkel Joakim på Jagt efter Guld fra 1953. Alligevel lykkedes det Barks at portrættere hende over et tidsrum på flere end 50 år fra at være en typisk dansepige med et godt øje til glitrende værdisager til en aldrende og mere moden gammeljomfru, der har hjulpet børn, som mistede deres forældre ved mineulykker! |
||||
|
HISTORIEN |
||||||
|
CENSUREN |
||||
|
FAKTAERNE |
||||||||||||||
|
MALERIERNE |
||||||||
Carl Barks anvendte aldrig Gyldne Gulda mere i sine historier, men hun forsvandt ikke ud af hans tanker. Efter sin pensionering i 1960'erne påbegyndte Barks en lang række oliemalerier med sine ænder og deres eventyr. Her dukkede Gulda op i ikke færre end 7 malerier |
||||||||
|
...og
Gulda spøger stadig. Adskillige andetegnere såsom Don
Rosa, Vicar, Rota og Scarpa har anvendt hende gentagne
gange, og hun var også en tilbagevendende figur i
Disney's TV-serie Ducktales. |
http://www.cbarks.dk/SALOONPIGEN.htm | Dato 20-03-2004 |