Fra 1942
til 1966 skrev og tegnede Barks i alt 6.715 tegneseriesider til
de amerikanske tegneserieblade. Han lavede mange forskellige
typer serier, men størstedelen var dem på 10 sider, og de
foregik væsentligst hjemme i Andeby. Dernæst kom de lange
serier, som ofte fyldte et helt hefte, og hvor handlingen næsten
udelukkende foregik på rejser i det fremmede.
Men Barks lavede også en hel del 6-siders historier med Gearløs
som hovedperson og senere 4-siders med Andersine som drivende
kraft. Hun var jo ikke en af hans opfindelser, men han tegnede
hende alligevel livligt, ligesom han prøvede kræfter med både
Fætter Guf, Mickey Mouse, hans nevøer Mik og Mak samt Minnie
Mouse og Fedtmule m.fl.
KOMPOSITION
Carl Barks var en
sand virtuos til at sætte sine sider op i layoutmæssig
henseende. På den tid var det helt normalt, at man holdt sig
strengt til sider, der bestod af otte lige store ruder, men han
brød effektivt med dette stive system på flere måder. En
overgang lod han f.eks. enkelte ruder trænge ind i andre for at
skabe mere dynamik i billederne. Han lader en frø tage et
ordentligt hop op i de andre ruder i historien om
springfrøkonkurrencen (AA02/1950), mens Anders i en snestorm klatrer op
ad en signalmast til en anden rude i postbudshistorien (AA11/1953).
Og i historien om Djævelens Tand (AA08/1954) bliver
Barks helt ustyrlig, idet siderne overalt rummer dynamisk
tilskårne ruder.
Men det var især i de store - ofte episke - halvsiders ruder,
han rigtigt udfoldede sig. Man har en helt klar fornemmelse af,
at Barks nød at lave disse skilderier, hvor der som regel var en
masse detaljer at studere.
|
|
|
|
Også silhuetter havde Barks styr på. Det er ellers noget af det sværeste at tegne personer som sorte flader, så man vel at mærke kan se, hvem det er uden besvær. Og Barks gik endda et skridt videre, idet han også kunne udtrykke personernes følelser og tanker i de sorte klatter. I den første rude - der selvfølgelig oprindeligt var udstyret med talebobler - er vi alligevel ikke i tvivl om, at Joakim og Anders roligt diskuterer et eller andet oppe i luften, mens nevøerne står mere tvivlrådige overfor det samme syn. I den anden rude skulle Barks slutte en historie med at skildre et større skænderi hjemme hos Anders And. Vi ser ikke selve scenen, men huset løfter sig fra grunden, så vi ikke er i tvivl om, hvad der foregår. Mesterligt! |
FORSIDER
Barks tegnede et utal af forsider til sine blade, og de kan inddeles i to grupper, hvoraf den ene bestod af rene gags, der udelukkende havde til formål at more læseren, mens den anden var beskrivende, idet han her med en enkelt illustration fortalte, hvilken historie heftet indeholdt. Herunder er samlet nogle få forsider fra begge grupper i tilfældig kronologisk orden.
|
|
|
SUK
Det første nummer af Anders And & Co. udkom i marts 1949. På det tidspunkt var
Anders And kendt fra især tegnefilm på det danske marked og
havde været det i en del år. Men Gutenberghus introducerede
Disney-tegneserierne, og herfra stammede også Carl Barks
Anders And-historier, som allerede fra første nummer var den
største attraktion i det danske blad.
Siden har bladet gået sin sejrsgang blandt danskerne, og skønt
oplaget er både steget og faldet voldsomt igennem alle årene,
så kan man vist roligt konstatere, at det er kommet
for at blive. Heldigvis har Gutenberghus (nu Egmont) været
villig til at genoptrykke en masse af Barks' eventyr, således at
også ny generationer for en billig penge kan få del i hans
utrolige verden.
Vi voksne kan så bare ærgre os over, at vores første nummer af
Anders And & Co. forlængst
er blevet slidt op. Og det koster
ikke under 15.000 kroner at købe et pænt eksemplar af det i dag...
http://www.cbarks.dk/TEGNINGERNE.htm | Dato 25-01-2002 |